lørdag 2. november 2013

Lyslykt





Til denne lykten trenger du ca. 30 g ullgarn (strikkefasthet 23 m = 10 cm), heklenål nr. 3.5 og et tomt glass, dette mønsteret passer perfekt til et Dolmio Pastasaus-glass. 
Du kan selvfølgelig bruke det garnet du foretrekker, men jeg sverger til ull, det er et flott materiale, som virker levende. Og i tillegg er det lite brennbart, noe som er en fordel når du skal lage lykter. 

1.


Legg opp 4 lm, og fest de til en ring.

2.

Hekle 12 staver rundt ringen.

3.

Hekle 5 lm (= første stav + 2 lm), en stav i neste stav, 2 lm. Gjenta rundt hele ringen. 

4.

Hekle en sm inn i luftmaskebuen, hekle 1 fm. Hekle 3 lm, 1 fm i lm-buen. Gjenta rundt hele ringen. Avslutt med en lm, og en stav i første fm.

5.

Hekle 4 lm, 1 fm i lm-buen. Gjenta rundt hele ringen. Avslutt med 2 lm + 1 stav i staven fra forrige omgang.

6.


Hekle 7 staver i første lm-bue, 1 fm i neste lm-bue. Gjenta rundt hele ringen. 

7.

Du har da 6 stavgrupper.

8.

Hekle to sm på de to første stavene. Hekle 3 fm på de neste tre stavene. Hekle 5 lm, hekle 3 fm på de tre midterste stavene i neste stavgruppe. Gjenta runden ut.

9.

Hekle en sm på den første fm, 1 fm i den midterste fm, 7 st i luftmaskebuen, fm i den midterste fm.
Gjenta de to siste omgangen til du har passe høyde til glasset. 

10.
Med min heklefasthet må jeg hekle åtte runder med stavgrupper.

11.

Jeg avslutter med en omgang med krepsemasker (fastmasker heklet baklengs, altså fra venstre mot høyre.) Men det er jo en smakssak. 


12.

Tre to charms på garnet, og hekle de fast til snoren.


13.

Jeg synes 75 lm er passe lengde til snoren, men det må du nesten måle selv. 
Du kan selvsagt også bruke silkebånd, hyssing eller annet, og dekorere med småpynt du har liggende. 


14.

Tre snoren gjennom den øverste hullborden, og presto! Du har en flott lykt.


15.

Her er en tegning av mønsteret, MEN!!! Jeg har da heklet 7 st, i stedet for 5. Og 5 lm i stedet for 3!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar